ДЕРЖАВНИЙ ФІНАНСОВИЙ КОНТРОЛЬ У БЮДЖЕТНІЙ СФЕРІ

Ігор Сергійович Микитюк

Анотація


Микитюк І. С. Державний фінансовий контроль у бюджетній сфері.

Визначено сутність державного фінансового контролю у бюджетній сфері, його мету та завдання; напрями діяльності органів державного фінансового контролю – Рахункової палати, Державної аудиторської служби України та Державної казначейської служби України. Здійснено аналіз порушень бюджетного законодавства. Визначено ефективність контролю та перспективи його розвитку.

 

Микитюк И. С. Государственный финансовый контроль в бюджетной сфере.

Определена сущность государственного финансового контроля в бюджетной сфере, его цель и задачи; направления деятельности органов государственного финансового контроля – Счетной палаты, Государственной аудиторской службы Украины и Государственной казначейской службы Украины. Осуществлен анализ нарушений бюджетного законодательства. Определена эффективность контроля и перспективы его развития.

 

Mykytiuk I. Increase of stimulant influence remittances from abroad.

Introduction. The transition to the program budget in the public finance sector, the strengthening of the fight against corruption and offenses in the budget sphere attach particular importance to the problems of improving the management of financial resources. In this regard, the problem of efficient formation and spending of budgetary funds is relevant.

Purpose.The purpose of the article is to reveal the essence of the state financial control in the budget sphere and develop practical proposals for its development.

Results.The main problems of the state financial control in Ukraine should include: the fiscal nature of the overwhelming majority of control procedures; absence of system control, where the main is further control, and the procedures of preliminary and ongoing control are rather weak and unregulated; not awareness of the importance of internal financial control both in the system of management of public finances and managers of enterprises, institutions, organizations; the low level of effectiveness of the administrative penalty mechanism, when the amount of the fine for misuse or illegal use of budget funds is considerably less than the amount of budget funds that the state loses due to abuse of officials and can not provide full compensation for these losses; growth of financial irregularities in the use of budget funds; unregulated activity and cross-section of the functions of the subjects of financial control; weak interaction between externaland internal control bodies. The formation of the mechanism for its implementation should be based on a set of principles that reflect the main properties of the system being created in the scientific, methodological, legal and organizational aspects. It is this hierarchy of structuring that is justified and rational. The group of scientific and methodological principles include the following: systemic, complexity, purposefulness, continuity. The set of legal principles includes: legality, unity, prerogative of national interests. Our organizational principles include: parity, objectivity and competence, budget efficiency, preventive, interaction between public authorities and local self-government. In the process of forming a mechanism for the implementation of financial control must take into account its dual economic orientation. First, it must ensure the rational use of financial resources, which is expressed in minimizing budget expenditures. Secondly, the effectiveness of control activities manifests itself in the strictly targeted use of state resources with high economic efficiency of the corresponding investments. Thus, the criterion for evaluating the rationality of the implementation of financial control is the quantitatively expressed correlation between the target consumption of public funds and the stable replenishment of budgetary resources.

Conclusion. The current practice of conducting financial audits confirms the existence of complex problems in the budget sphere. The following typical violations such as non-targeted, unlawful and inefficient spending of public funds are fairly common. At present, in the arsenal of controlling bodies, largely outdated forms and methods of audits and audits prevail. Their focus is mainly on identifying the facts of violations, and not the reasons for their occurrence, which does not contribute to successfully overcoming the disadvantages of using budget funds. A transition to a higher level of quality control and revision work
with the use of modern instruments of monitoring and auditing, achievements of domestic and foreign economic science is necessary. Continuing scientific research, it is advisable to focus on the mechanisms of using new approaches to the management of the system of state financial control bodies as a practical tool for ensuring the efficiency of spending budget funds.


Ключові слова


бюджетна сфера; бюджет; державний фінансовий контроль; бюджетні кошти; бюджетні правопорушення; бюджетная сфера; государственный финансовый контроль; бюджетные средства; budget sphere; budget; state financial control; budgetary funds; budget violations

Повний текст:

PDF>PDF

Посилання


Література :

Басанцов І. В. Стратегічні напрями розвитку системи державного фінансового контролю / І. В. Басанцов // Механізм регулювання економіки. – 2011. – № 1. – С. 164–171.

Дрозд І. К. Державний фінансовий контроль : навч. посібник. / І. К. Дрозд, В. О. Шевчук. – К. : ТОВ “Імекс – ЛТД”, 2007. 304 с.

Стефанюк І. Б. Оцінка управлінняя бюджетними засобами в світлі вимог нового Бюджетного кодексу / І. Б. Стефанюк // Фінанси України. – 2010. – № 11. – С. 31–35.

Лисяк Л. В. Розвиток державного фінансового контролю в Україні / Л. В. Лисяк // Економічний вісник університету : зб. наук. праць. – 2015. – Вип. 26/1. – С. 200–206.

Піхоцький В. Ф. Удосконалення контролю в системі управління фінансовими ресурсами держави / В. Ф. Піхоцький // Економіст. – 2014. – № 4.

Чечуліна О. О. Світові тенденції та перспективи розвитку державного фінансового контролю / О. О. Чечуліна // Фінанси України. – 2014. – № 2. – С. 49.

Бюджетный кодекс Украины : закон Украины от 08.07.2010 № 2456 – VI. [Электронный ресурс]. – Режим доступу : http//zakon4.rada.gov.ua/laws/show/2456- 17>.

Звіти Рахункової палати. [Електронний ресурс]. – Режим доступу : www. Ac–rada.Gov.uacontrolmainukpublescatedory32826.

Публічний звіт Державної аудиторської служби України [Електронний ресурс]. – Режим доступу : Rar1Y_kvartal_2017–RARarchive,unpacked size

Офіційний сайт Державної казначейської служби України [Електронний ресурс]. – Режим доступу : http://www.reasury.gov.ua/main/uk/mapресурс].

Пушко-Цибуляк Е. М. Риси сучасного державного фінансового контролю в Україні / Е. М. Пушко-Цибуляк // Ефективність державного управління : збірник наукових праць Львівського регіонального інституту державного управління Національної академії державного

управління при Президентові України ; під заг. ред. проф. В. С. Загорского. – Львів : ЛРІДУ НАДУ, 2007. – Вип. 13. – С. 414.

Корень Н. В. Концептуальні засади формування системи державного фінансового контролю в умовах економічних реформ / Н. В. Корень // Формування ринкових відносин в Україні. – 2012. – № 8. – С. 21–25.

References :

Basantsov, I. V. (2011). Stratehichni napriamy rozvytku systemy derzhavnoho finansovoho kontroliu [Strategic directions of development of the system of state financial control]. Mekhanizm rehuliuvannia ekonomiky – Mechanism of regulation of economy, 1, 164–171 [in Ukrainian].

Drozd, I. K., Shevchuk, V. O. (2007). Derzhavnyi finansovyi kontrol [State financial control]. Kyiv : TOV “Imeks – LTD” [in Ukrainian].

Stefaniuk, Y. B. (2010). Otsinka upravlinniaia biudzhetnymy zasobamy v svitli vymoh novoho Biudzhetnoho kodeksu [Assessment of anagement

by budgetary means in the light of the requirements of the new Budget Code]. Finansy Ukrainy – Finance of Ukraine, 11, 31–35 [in Ukrainian].

Lysiak, L. V. (2015). Rozvytok derzhavnoho finansovoho kontroliu v Ukraini [Development of state financial control in Ukraine]. Ekonomichnyi

visnyk universytetu – Economic Bulletin of the university, 26/1, 200–206 [in Ukrainian].

Pikhotskyi, V. F. (2014). Udoskonalennia kontroliu v systemi upravlinnia finansovymy resursamy derzhavy [Improvement of control in the system of management of financial resources of the state]. Ekonomist – Economist, 4 [in Ukrainian].

Chechulina, O. O. (2014). Svitovi tendentsii ta perspektyvy rozvytku derzhavnoho finansovoho kontroliu [World trends and perspectives of development of state financial control]. Finansy Ukrainy – Finance of Ukraine, 2, 49 [in Ukrainian].

Biudzhetnyi kodeks Ukrainy : zakon Ukrainy ot 08.07.2010 № 2456 – VI [Budget Code of Ukraine : Law of Ukraine]. (2010, July, 08). Available

at : http//zakon4.rada.gov.ua/laws/show/2456- 17>.

Zvity Rakhunkovoi palaty [Accounting Chamber Reports]. Available at : www. Ac–rada.Gov.uacontrolmainukpublescatedory32826.

Publichnyi zvit Derzhavnoi audytorskoi sluzhby Ukrainy [Public report of the State Audit Office of Ukraine]. Available at : Rar1Y_kvartal_2017–RAR archive,unpacked size

Ofitsiynyi sait Orhaniv Derzhavnoi kaznacheyskoi sluzhby Ukrainy [Official site of the State Treasury Service of Ukraine]. Available at :

http://www. reasury.gov.ua/main/uk/mapresurs].

Pushko-Tsybuliak, E. M. (2007). Rysy suchasnoho derzhavnoho finansovoho kontroliu v Ukraini [Features of modern state financial control in Ukraine]. Efektyvnist derzhavnoho upravlinnia : Zbirnyk naukovykh prats Lvivskoho rehionalnoho instytutu derzhavnoho upravlinnia Natsionalnoi Akademii derzhavnoho upravlinnia pry Prezydentovi Ukrainy – Efficiency of public administration : Collection of scientific works of the Lviv regional institute of public administration of the National Academy of Public Administration under the President of Ukraine. Lviv : LRIDU NADU, 13, 414 [in Ukrainian].

Koren, N. V. (2012). Kontseptualni zasady formuvannia systemy derzhavnoho finansovoho kontroliu v umovakh ekonomichnykh reform [Conceptual Principles of the Formation of the System of Public Financial

Control in the Conditions of Economic Reforms]. Formuvannia rynkovykh vidnosyn v Ukraini – Formation of market relations in Ukraine, 8, 21–25 [in Ukrainian].


Посилання

  • Поки немає зовнішніх посилань.


ISSN 1818-5754 (print), ISSN 2415-3672 (online)
Тернопільський національний економічний університет
© «Світ фінансів», 2004-2019