ВПЛИВ ФІНАНСОВОЇ ГРАМОТНОСТІ НАСЕЛЕННЯ НА ФОРМУВАННЯ РАЦІОНАЛЬНОЇ СПОЖИВЧОЇ ПОВЕДІНКИ НА РИНКУ СТРАХОВИХ ПОСЛУГ

Лариса Миколаївна Сокіл

Анотація


Сокіл Л. М. Вплив фінансової грамотності населення на формування раціональної споживчої поведінки на ринку страхових послуг.

 

Обґрунтовано необхідність підвищення фінансової грамотності населення як ключового аспекту забезпечення стабільності розвитку ринку страхових послуг. Досліджено відмінності між фінансовою освітою і фінансовою грамотністю, доведено їх важливість у сучасних умовах та ефекти для населення і ринку страхових послуг.

 

Sokil L. Financial literacy as assurance of rational consumer formation on insurance services market.

 


The necessity of increase of the financial literacy is defined as a key issue to ensure sustainable development of financial services market. The difference between financial education and financial literacy is investigated, their importance in modern conditions and effects on people and insurance services market are analysed.


Повний текст:

PDF>PDF

Посилання


Бонд Р., Куценко О., Лозицька Н. Фінансова грамотність та обізнаність в Україні : факти та висновки. – 2-ге вид., допов. та випр. – К., 2010. [Електронний ресурс]. – Режим доступу : http://www.fi nrep.kiev.ua/download/fi nlit_ survey_6dec2010_ua.pdf.

Проект ОЭСР по вопросам финансового образования и Международной сети ОЭСР по финансовому образованию [Електронний ресурс]. – Режим доступу : http://www.fi nancialeducation.org/dataoecd/61/47/46238943.pdf.

Barr Michael S., Mullainathan Sendhil, Shafi r Eldar, The case for Behaviorally Informed Regulation, New Perspective on Regulation, edited by David Moss (Harvard Business School) and John Cisternino (The Tobin Project), 2009. – P. 25–56.

Bosanquet Nick, Haldenby Andrew, Parsons Lucy, Truss Elizabeth, Baxter Laurence. Money’s too tight to mention: will the IPOD generation ever trust fi nancial services? – Report by Reform and the Charted Insurance Institute, October 2008, 59 p.

Conceptual Framework. Consumer protection in the area of fi nancial services, provision of fi nancial education and regulation of mediatory and advisory activities in the fi nancial market [Електронний ресурс]. – Режим доступу : http://www. oecd.org/dataoecd/4/42/40512698.pdf

Financial literacy and consumer protection : overlooked aspects in the Crises // OECD recommendation on good practices on fi nancial education and awareness relating to credit. June, 2009. – 22 p. [Електронний ресурс]. – Режим доступу : http://www.fi nancial-education.org/ dataoecd/32/3/43138294.pdf.

Lumpkin S. Consumer protection and fi nancial innovation : a few basic proposition // OECD Journal : Financial market trends, Volume 2010.

Public Opinion in Europe : Financial Services Executive Summary, Special Eurobarometer 202/ Wave 60.2 November-December 2003, Publication : June 2004. – 15 p.

Public Opinion in Europe on Financial Services, Special Eurobarometer 230/Wave 63.2 February-March 2005, Publication : August 2005, 179 p.

The case for fi nancial literacy in developing countries. Promoting Access to Finance by Empowering Consumers [Електронний ресурс]. – Режим доступу : http://www.oecd.org/dataoecd/35/32/43245359.pdf.

The World Bank Group and the Russian Federation Commit to Improve Education Quality and Financial Literacy in Developing Countries [Електронний ресурс]. – Режим доступу : http://web.worldbank.org/WBSITE/EXTERNAL/COUNTRIES/ECAEXT/0,,contentMDK:21936796~ menuPK:258613~pagePK:2865106~piPK:286512 8~theSitePK:258599,00.html.

http://www.fi nancialeducationsummit.org/ index.php 13. http://www.fi nancialfootball.com/.


Посилання

  • Поки немає зовнішніх посилань.


ISSN 1818-5754 (print), ISSN 2415-3672 (online)
Тернопільський національний економічний університет
© «Світ фінансів», 2004-2019