ЗМІНА ПАРАДИГМИ ПРОДАЖУ БАНКІВСЬКИХ ПОСЛУГ В УМОВАХ РОЗВИТКУ ЦИФРОВИХ КАНАЛІВ ДИСТРИБУЦІЇ

Сергій Вікторович Кириленко

Анотація


Кириленко С. В. Зміна парадигми продажу банківських послуг в умовах розвитку цифрових каналів дистрибуції.

 

Розглянуто теоретичні та практичні аспекти продажу банківських послуг для фізичних осіб. Проаналізовано вплив сучасних цифрових технологій на специфіку дистрибуції роздрібних банківських продуктів, пов’язану із проникненням інформаційних технологій у фінансовий сектор. Наведено практичні приклади та проаналізовано досвід розвитку роздрібного банківського бізнесу в окремих розвинутих країнах Заходу. Запропоновано низку методичних рекомендацій щодо імплементації зарубіжного досвіду у вітчизняний банківський сектор. Визначено напрямки трансформації моделі обслуговування клієнтів в контексті переходу до цифрових каналів обслуговування.

 

Кириленко С. В Смена парадигмы продажи банковских услуг в условиях развития цифровых каналов дистрибьюции.

 

Рассмотрены теоретические и практические аспекты продажи банковских услуг для физических лиц. Проанализировано влияние современных цифровых технологий на специфику дистрибьюции розничных банковских продуктов, связанную с проникновением информационных технологий в финансовый сектор. Приведены практические примеры и проанализирован опыт развития розничного банковского бизнеса в отдельных развитых странах Запада. Предложены методические рекомендации, касающиеся имплементации зарубежного опыта в отечественный банковский сектор. Определены направления трансформации модели обслуживания клиентов в контексте перехода на цифровые каналы обслуживания.

 

Kyrylenko S. Change of banking services sales paradigm in terms of digital distribution channels. 

 

Introduction. This article contains analysis of the impact of modern digital technology to the distribution of retail banking products, practical examples and experience of the retail banking business in developed countries, and number of guidelines for the implementation of interna­tional experience in the domestic banking sector.

With the development of information technology, accompanied by global penetration of mo­bile Internet access and digital services, changes occur in the provision of financial services. The implantation of new technologies requires banks to review the methodology and process of banking services according to changes in customer behavior.

Purposes. The aim of this article is to determine the changes in the retail banking busi­ness with the spread of information technology, systematization of modern trends in banking services with the use of remote sales channels, analyze their impact on the provision of retail banking services and provide practical recommendations on the implementation experience of banks.

Conclusion. Switching banks in the digital age in practice means a change in the banking infrastructure:

– Creating a fully digital products that do not require paper documents.

– The tight integration of banking software systems with CRM-systems and software that al­lows to track client activity, analyze the information and build forecasts for the future customer needs.

– Simplification of banking services and products along with provision of non-banking ser­vices.


Ключові слова


банківські послуги; небанківські послуги; цифрові канали продаж; дистрибуція послуг; банковские услуги; небанковские услуги; цифровые каналы про дажи; дистрибьюция услуг; banking; non-banking services; digital sales channels; distribution services

Повний текст:

PDF>PDF

Посилання


Література :

Брегеда О. Місце банківських послуг в інтернет-просторі України / О. Брегеда // Вісник НБУ. – 2001. – № 6. – С. 23 – 25.

Колодізєв О. М. Маркетинг у банку : навч. посіб. / О. М. Колодізєв. – Х. : ІНЖЕК, 2004. – 156 с.

Лютий І. Банківський маркетинг : підручник / І. О. Лютий, О. О. Солодка. – К. : Центр учбової літератури, 2010. – 776 с.

Ніколаєнко А. Особливості маркетингової діяльності банку / А. Ніколаєнко // Банківська справа. – 2001. – № 1. – С. 35–39.

Романенко Л. Ф. Банківський маркетинг : монографія / Л. Ф. Романенко. – К. : Вид. дім “Ін Юре”, 2001. – 484 с.

Ткачук В. О. Маркетинг у банку : навчальний посібник / В. О. Ткачук. – Тернопіль : ТАЙП, 2010. – 270 с.

Швець В. Ринок банківських послуг: вітчизняний та зарубіжний досвід / В. Швець // Вісник Тернопільської академії народного господарства. – 2001. – №2. – С. 151–157.

The paradigm shift in the Banking Industry in the Digital Age. Are we ready for new competitors? [Electronic resource]. – Access mode : http://www.web.overlap.net/en/uncategorized/the-paradigm-shift-in-the-banking-industry-in-the-digital-age-are-we-ready-for-new-competitors/.

Where your customers want you to be. The EY GCC Digital Banking Report 2015 [Electronic resource]. – Access mode : http://www.ey.com/Publication/vwLUAssets/EY-GCC-digital-banking-report-2015/$FILE/EY-GCC-digital-banking-report-2015.pdf.

Customer-centricity in retail banking. The Boston Consulting Group, Inc. 2012 [Electronic resource]. – Access mode : http://www.bain.com/Images/BAIN_DIGEST_Customer_behavior_and_ loyalty_in_retail_banking_2015.pdf.

Customer behavior and loyalty in retail banking. The future of banking. Bain & Company. Gerard du Toit, Maureen Burns [Electronic re¬source]. – Access mode : http://www.bain.com/Images/BAIN_DIGEST_Customer_behavior_and_ loyalty_in_retail_banking_2015.pdf.

The need for speed. 2016 Banking Industry Outlook Survey. KPMG [Electronic resource]. – Access mode : http://assets.kpmg.com/content/dam/kpmg/pdf/2016/04/banking-industry-outlook-survey.pdf.

References :

Breheda, O. (2001). Mistse bankivskykh posluh v internet-prostori Ukrainy [Place of banking services in the Internet space of Ukraine] Visnyk NBU – Bulletin of the National Bank, 6, 23-25 [in Ukrainian].

Kolodiziev, O. M. (2004). Marketynh u banku [Marketing in the bank]. Kharkiv : INZhEK [in Ukrainian].

Liutyi, I., Solodka, O. (2010). Bankivskyi marketynh [Bank marketing]. Kyiv : Tsentr uchbovoi literatury [in Ukrainian].

Nikolaienko, A. (2001). Osoblyvosti marketynhovoi diialnosti banku [Features marketing of bank] Bankivska sprava - Banking, 1, 35-39 [in Ukrainian].

Romanenko, L. F. (2001). Bankivskyi marketynh [Bank marketing]. Kyiv : Vyd. dim “In Yure” [in Ukrainian].

Tkachuk, V. O. (2010). Marketynh u banku [Marketing in the bank]. Ternopil : TAIP [in Ukrainian].

Shvets, V. (2001). Rynok bankivskykh posluh : vitchyznianyi ta zarubizhnyi dosvid [Market banking services : domestic and foreign experience] Visnyk Ternopilskoi akademii narodnoho hospodarstva – Bulletin of Ternopil Academy of National Economy, 2, 151–157 [in Ukrainian].

The paradigm shift in the Banking Industry in the Digital Age. Are we ready for new competi-tors? Available at : http://www.web.overlap.net/en/uncategorized/the-paradigm-shift-in-the-banking-industry-in-the-digital-age-are-we-ready-for-new-competitors/.

Where your customers want you to be. The EY GCC Digital Banking Report 2015. Available at : http://www.ey.com/Publication/vwLUAssets/EY-GCC-digital-banking-report-2015/$FILE/EY-GCC-digital-banking-report-2015.pdf.

Customer-centricity in retail banking. The Boston Consulting Group, Inc. 2012 Available at : http://www.bain.com/Images/BAIN_DIGEST_Customer_behavior_and_loyalty_in_retail_bank-ing_2015.pdf.

Customer behavior and loyalty in retail banking. The future of banking. Bain & Company. Gerard du Toit, Maureen Burns. 2015 Available at : http://www.bain.com/Images/BAIN_DIGEST_Customer_behavior_and_loyalty_in_retail_banking_2015.pdf.

The need for speed. 2016 Banking Industry Outlook Survey. KPMG. Available at : http://assets. kpmg.com/content/dam/kpmg/pdf/2016/04/banking-industry-outlook-survey.pdf


Посилання

  • Поки немає зовнішніх посилань.


ISSN 1818-5754 (print), ISSN 2415-3672 (online)
Тернопільський національний економічний університет
© «Світ фінансів», 2004-2019